Elektriske scooterdæk: sammenligning mellem pneumatiske og massive dæk

Elektriske scooterdæk: sammenligning mellem pneumatiske og massive dæk

Dæk spiller en vigtig rolle i alle køretøjer. Det samme gælder for en elektrisk scooter. Alle scooterkørere har brug for en komfortabel og sikker tur.
Og det bringer os til sammenligningen mellem luftdæk og massive dæk. Hvilken af de to skal du vælge til din elektriske scooter?
Det er ikke let at træffe en beslutning. Når du ikke kender de gode og dårlige sider ved hver enkelt dæktype, bliver beslutningen endnu sværere at træffe.
Bemærk: minelscooter.se understøttes af læsere. Når du køber via links på vores websted, kan vi få en affilieret provision uden yderligere omkostninger for dig.
Lad os få et kort overblik over begge typer dæk, før vi slutter.

Dæk til pneumatisk elektrisk scooter

Luftdæk er også kendt som luftfyldte dæk. Du kan puste dækkene op og tømme dem for luft med den medfølgende ventil.
Når du øger lufttrykket, bliver dækket mindre fleksibelt. Og når den er meget stiv, ruller den hurtigere, og det bliver lettere at klatre op ad bakker.
Men stive dæk betyder mindre friktion og dermed større bremselængde. Det er derfor klogt ikke at fylde dækket op til dets maksimale tryk.
Der findes to typer af luftdæk, afhængigt af deres konstruktion:
Luftdæk med inderslange
Luftdæk uden slange (slangeløst luftdæk)

Luftdæk med slange

Slangedækkene har et hylster af hårdt gummi og en blød inderslange. Når du pumper luft gennem ventilen, puster du den indre slange op. Man kan beskrive installationen som at have et dæk i et dæk.
En punktering på det yderste dæk har ingen væsentlig effekt. Men en punkteret slange ødelægger din tur. Afhængigt af problemets intensitet kan du reparere eller udskifte hele slangen.
Lejlighederne er ofte udstyret med luftdæk med slanger. Selv om det ser ud til at være et gammelt design, har mange elektriske dæk stadig luftfyldte inderdæk med slange.

Pneumatiske slangeløse dæk

Det slangeløse luftdæk er viklet rundt om fælgen og har en udstående ventilstamme. Dækket lukker sig med andre ord selv om fælgen.
Derfor er slangeløse dæk solide, mere modstandsdygtige over for punkteringer og har en bedre ydeevne. De har derfor en høj pris.
Derfor kan du normalt finde pneumatiske slangeløse dæk på avancerede e-scootere. Det er dog meget krævende og kræver ekspertise at reparere en punktering på et slangeløst dæk.

Hvad vi mener om luftdæk

Bedre stødabsorbering

Luften i dækket giver en vis stødabsorbering. Så når du kører over den ujævne vej, giver det luftfyldte dæk en affjedringseffekt. Dette resulterer i en ulige friplads.

Forbedret trækkraft

Sammenlignet med biler har elektriske scootere mindre hjul. Og på vådt underlag er dækkene mere glatte.
Det er her, at luftdæk kommer til at være nyttige. Din vægt deformerer midlertidigt dækket en smule. Og det giver dækket en bred overflade på jorden. Desuden får dækket et bedre vejgreb på jorden.
Og bedre vejgreb gør det lettere at bremse. Desuden er det mindre problematisk at styre e-scooteren. Men når du fylder dækket op til det maksimale, vil du opleve mindre eller ingen modstand.

Forbedret ydeevne på offroad-veje

Dæk med luftfyldte dæk giver bedre præstationer på offroad-veje. Det skyldes, at dækket mindsker risikoen for, at scooteren skrider ud.

Kan tilpasses til forskellige terræner

Hvis du har mulighed for at puste dine luftdæk hurtigt op og tømme dem for luft, kan du nyde godt af deres tilpasningsevne til forskellige terræner.
Når den er oppustet til næsten maksimum, giver den øget kontrol og mulighed for at klatre op ad bakker. Hastigheden stiger også.
Og på ujævne underlag kan du lade den tømme den lidt. På denne måde kan du nyde godt af en høj dæmpningseffekt og trækkraft. Styringen vil også være let.

Hvad vi ikke kunne lide ved luftdæk

Kan gå fladt

Luftdæk (især dæk med slanger) er mere udsatte for punkteringer. Det er tidskrævende og ubehageligt at skifte eller reparere et punkteret dæk.
Du kan dog gøre opgaven lettere ved at vælge en splitfælg til din scooter. Adgangen til røret er så mindre stressende.

Regelmæssig vedligeholdelse

Fra tid til anden skal du kontrollere lufttrykket i scooterdækkene. Dette kræver brug af en lufttryksmåler.

Faste dæk

De massive dæk til elektriske scootere kræver ikke, at der pumpes luft i dem. De faste dæk har ofte gummi- eller silikonematerialer. Og derfor udvikler de ikke problemer med punktering og punktering af dæk.
Massive dæk kan inddeles i tre kategorier:
Fuldstændigt solide dæk
Dæk med honeycomb (luftlomme)
Skumfyldte

Fuldt solide dæk

Som navnet antyder, har dækket intet luftrum. Og du behøver ikke at bekymre dig om, at dækket bliver fladt. Det er normalt en af de mest udbredte og billigste muligheder.
Desuden er det også det mest stive dæk. Derfor giver den ustabile kørsler og slides hurtigt op. De massive dæk har også et dårligt vejgreb på jorden.

Det kan vi godt lide ved solide dæk:

De kræver kun lidt eller ingen vedligeholdelse
Ingen problemer med punktering af dæk
Lommevenlig

Hvad vi ikke kunne lide ved de helt solide dæk:

Har en dårlig dæmpningseffekt
Den slides hurtigt op
De lider under dårlig trækkraft

Dæk i honeycomb-form

Honeycomb scooterdæk har en ny teknologi, som gør dem lovende. Dækkene er udformet som en honeycomb-lignende struktur (luftlommer).
Blandingen af gummi og luftlommer giver en bedre dæmpningseffekt. Derfor er de mere komfortable end de helt massive dæk.

Det kan vi godt lide ved Honeycomb-dæk:

Den punkterer ikke (punkteringssikker)
Bedre dæmpning og derfor behagelig kørsel
Flydende (elastisk)

Hvad vi ikke kunne lide ved Honeycomb-dækkene:

Højt prisskilt
Ikke-justerbart lufttryk
Tungere end luftdæk, men lettere end massive dæk

Skumdæk

I stedet for at være helt faste har de et unikt, blødt skummateriale. Skummet fylder dækket og gør det blødt.
På den måde skal den give øget komfort til din køretur. Men selv om det giver en vis komfort, kræver det meget vedligeholdelse. Med tiden skal du købe nyt skummateriale og sprøjte det ind i dækket.

Hvilket dæk til el-scooter skal du vælge?

Når man tager alle faktorer i betragtning, anbefaler de fleste eksperter luftfyldte dæk. Det er nemt at tilpasse luftdæk (med eller uden slange) til vejforholdene og dine behov. Desuden giver luftfyldte dæk en behagelig kørsel, bedre trækkraft, bedre hastighed og lettere at bestige bakker.
Afhængigt af din vægt og vejens topografi kan du justere dæktrykket for at give dig den bedste køreoplevelse. Det kan du ikke gøre det samme med massive dæk. Men deres største ulempe er problemet med punktering af dæk.
Hvis din vej har mange huller og skarpe genstande, der fremmer punkteringer, skal du derfor vælge massive eller slangeløse dæk med luftgummi. Valget af dæk afhænger af de eksisterende vejforhold.
Men andre ryttere foretrækker at kombinere massive dæk med luftdæk på en e-scooter. Prøv den blanding, hvis den passer til din motor. Ellers skal du ikke tvinge det.

Skriv et svar

da_DKDansk